طراحی نظام تربیت زیبایی شناختی در نظام آموزشی)مبانی –اصول –روش )
کد مقاله : 1012-HAH
نویسندگان
زهره متقی *
دانشگاه اصفهان
چکیده مقاله
تربیت زیبایی شناختی یک رویکرد جدید به هنر و زیبایی و نسبت آن با تعلیم وتربیت است؛آن چه این رویکرد را ضرورت می بخشد ،بعضی از چالش های موجود در نظام آموزشی در محور آموزشی و ارزشی است.در این پژوهش که به روش تحلیلی ، اسنادی انجام شده است پس از بیان مفهوم و ضرورتهای تربیت زیبایی شناختی ،مولفه های این رویکرد به نحوی نظامند تحت عنوان اهداف،اصول و روشهای تربیتی بیان شده است.این اهداف درسه بخش عاطفی، شناختی، فرهنگی‌ و اجتماعی مطرح و این‌ساختاربا بیان اصولی‌ماننداصل خودانگیزشی، اصل تفکر راهبردی،اصل توازن عقل واحساس، اصل ارتقاء سواد زیبایی‌شناختی واصل‌خلاقیت و استنباط روشهای مبتنی برگسترش عمودی و افقی تجربیات، پرورش وکاربرد حواس وارتقاء تخیل و خلاقیت منتهی می‌شود.این شیوه سبب می گردد آموزش و پرورش در حوزه های درون فردی ، برون فردی وارزشی تغییرات مثبتی ایجاد می‌گردد.
کلیدواژه ها
تربیت زیبایی شناختی ،تعلیم و تربیت ،معرفت شناسی ،ارزش شناسی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی